آموزش گویندگی
“هنر صدا” برگزار می کند دوره آموزشی “رموز و فنون گویندگی” استاد بهروز رضوی – بهمن ماه ۹۴
دسامبر 23, 2015
روزگار بهروز
ساخت مستند زندگی و خاطرات بهروز رضوی
ژانویه 30, 2016
Show all

بازخوانی «کتاب شب» به روایت بهروز رضوی

رادیو تهران

رادیو تهران

بهروز رضوی گوینده برنامه رادیویی «کتاب شب» در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص پیشینه این برنامه رادیویی گفت: برنامه «کتاب شب» از سال ۱۳۶۳ در ساختمان ارگ تهران با صدای حسین معمارزاده، که از گویندگان و دوبلورهای قدر آن زمان بود، روی آنتن شبکه رادیویی تهران رفت که پس از آن خانم ژاله کیانی اجرای «کتاب شب» را بر عهده گرفت و پس از اجرای خانم کیانی، میکروفن و صندلی این برنامه رادیویی به من سپرده شده است.

وی در خصوص بازخوانی رمان‌های خارجی و ایرانی بیان کرد: خوشبختانه تا به امروز حدود ۵۰ درصد از رمان‌های خارجی ترجمه شده به زبان فارسی، باتوجه به فرکانس رادیو بازخوانی شده است.

رضوی در ادامه افزود: ما سعی کردیم در رادیو فرهنگ برنامه‌ای همانند «کتاب شب» با روایت داستان‌های ایرانی داشته باشیم؛ اما پس از جلسات و مشاوره برای اینکه به پیکره‌ اصلی داستان‌های ایرانی لطمه وارد نشود، رمان‌های خارجی را انتخاب کرده‌ایم.

وی افزود: البته در زمان‌ اعیاد، ماه‌های محرم و صفر، رمضان و ایامی مانند هفته‌ دفاع مقدس، بسیج و ایام خاص ایرانی به بازخوانی روایت‌های ایرانی می‌پردازیم.

گوینده برنامه «کتاب شب» پیرامون بازخورد مخاطبان طی این چند سال نسبت به برنامه رادیویی «کتاب شب» توضیح داد: از هم اکنون با آغاز دور جدید برنامه «کتاب شب» مخاطبان خاص خودش را همراه کرده.

رضوی ادامه داد: «کتاب شب» از جمله برنامه‌هایی است که همیشه مورد تقاضای شنوندگان، برنامه‌سازان و مدیران رادیویی بوده و تا به اکنون با وجود تغییرات بسیار حذف نشده است.

وی درباره همراهی شنوندگان جوان و خوراک مورد نیاز جوانان گفت: نسل جدید امروز ما بیش از پیش از داستان‌های خارجی استقبال می‌کنند و برای آنانکه وقت بیشتری را با رادیو می‌گذرانند، به فراخور سلیقه‌هایشان خواستار داستان‌هایی با ژانرهای متفاوت هستند، اما در اکثر اوقات قصه‌هایی که ما انتخاب می‌کنیم از رمان‌های مدرن و پست مدرن است که در طی این سال‌ها با توجه به آمارهای رسیده، متوجه شده‌ایم که مورد استقبال اکثر شنوندگان قرار گرفته است.

گوینده رادیو تهران در پایان به تغییر ساعت برنامه «کتاب شب» اشاره کرد و گفت: بیشتر برنامه‌های رادیویی از جمله برنامه «قصه شب» از همان شب‌های اول ساعت ۲۲ پخش می‌شد و حالا هم با تغییر در جدول پخش، در همان ساعت سابق روی آنتن می‌رود؛ اما این تغییر ساعت پخش هر هفته و یا هر شب گریبانگیر برنامه «کتاب شب» می‌شود و گاهی این بی توجهی‌ها باعث می‌شود که شنوندگان مدت زیادی را در انتظار پخش بمانند تا برنامه موردعلاقه‌شان روی آنتن برود.

گفتنی است؛ برنامه رادیویی «کتاب شب» در ایام هفته ساعت ۱۱:۳۵ دقیقه روایتگر داستان‌های خارجی و ایرانی است.