«دورهمی» امشب میزبان بهروز رضوی می‌شود
آگوست 4, 2016
شعرخوانی شعرشاعران معاصر در نمایشگاه مطبوعات-پنج شنبه ۲۰ آبان ۹۵
نوامبر 8, 2016
Show all

«دورهمی»، بهروز رضوی و یادگیری موسیقی همراه با استاد شجریان

بهروز رضوی

بهروز رضوی

شامگاه پنجشنبه ۱۴ مرداد، مهران مدیری در برنامه «دورهمی» با بیان اینکه امشب میزبان یکی از بزرگان طایفه صداست، با بهروز رضوی به گفت‌و‌گو نشست.

بهروز رضوی پس از سلام و احوالپرسی با مخاطبان برنامه «دورهمی»، درباره روزهای آشنایی‌اش با فضای موسیقی گفت: کلاس هفتم بودم که یکی از آشنایان ما از مشهد برای من «ساز دهنی» آورد. من از ذوق صدای خوبش تا پایان روز «سیزده‌بدر» به کمک یکی از دوستانم نواختن ساز دهنی را یاد گرفتم. کم کم ذوق و میلم به سمت موسیقی پیش رفت و سنتور نواختم. همراه محمدرضا شجریان، پدر برادران صفاریان پور و … از شاگردان استاد مهرتاش بودیم.

در ادامه رضوی به اجرای اولین برنامه خود به نام «ادب امروز» اشاره کرد و در خصوص اولین روزهایش در رادیو اظهار داشت: در آن زمان به همراهی آقایان قطبی‌زاده و نادرپور در شبکه دو، برنامه‌ای را به نام «ادب امروز» راه‌اندازی کردیم. قرار شد هر نویسنده، گویندگی متن خود را عهده‌دار شود. با این اتفاق من در سال‌های ۵۲، ۵۳ کار خودم را به عنوان گوینده آغاز کردم.

گوینده برنامه‌های رادیویی، با بیان اینکه در سال ۱۳۹۶، وارد ۶۹ سالگی می‌شود، درباره استخدام نشدن در سازمان صدا و سیما گفت: هیچ وقت به دنبال استخدام رسمی سازمان نبودم. فکر می‌کردم استخدام دست و پایم را می‌بندد.

در ادامه این گفتگو مهران مدیری به همبازی بودن خود با بهروز رضوی اشاره کرد و گفت: یک بار من با شما در سال ۱۳۶۶ در تئاتر «سیمرغ» همبازی بودم و بار دیگر در سال ۱۳۷۰ با بازی در نمایش «کیسه بوکس» که نقش شاگرد بوکس شما را ایفا می کردم.

رضوی به تامین هزینه و درآمد پایین رادیو اشاره کرد و درباره مشاغل مختلف خود بیان کرد: رادیو اساساً به تنهایی تامین‌کننده مخارج زندگی نیست. نمی‌توانیم از راه شغل گویندگی نیازهای زندگی را بر طرف کنیم. من زمانی در یک شرکت تبلیغاتی فعالیت داشتم و سپس در نشریه فرهنگی ورزشی «ندای ایران». بعد از وقفه چندساله در سینما و تلویزیون، دوباره در سال ۷۳ به رادیو برگشتم.

وی در خصوص پیشنهادهای گویندگی در دیگر کشورهای جهان افزود: بعد از سفرم به اسپانیا، چند باری تا این روزهای اخیر، پیشنهاد کار در کشورهای دیگر را داشتم. به دور از شعار و تعارف، من دل‌سپرده و دل بسته این آب و خاکم. شاید زندگی مرفه تری را در آن سر دنیا داشته باشم اما از خاکم جدا نمی شوم.

رضوی با بیان اینکه اگر دوباره به گذشته برگردم، کار تلویزیونی انجام نمی‌دهم، توضیح داد: رادیو رسانه دیگری است که هنوز با این همه رسانه‌ و فضاهای مختلف، از پا درنیامده است. تمام بخش‌هایش را با شنودگانش شریک است و مخاطبان می توانند تصویرسازی بهتری داشته باشند. اگر به گذشته برمی‌گشتم، فضای کار تلویزیونی را تجربه نمی‌کردم. با فانتزی‌های شنوندگان رادیو همراه می‌شدم.

وی عنوان کرد: هر اقلیمی از ایران یک نوع صدا تربیت می کند. صدای من هم از اقلیم یزد و شهرهای کویری است. صدای من از ویژگی های اقلیم کویر است.

رضوی در پایان با اهدای مجموعه آثار صوتی‌اش به موزه «دورهمی» درباره فعالیت این روزهای خود گفت: متاسفانه در جامعه ما منابع صوتی صحیحی درباره صحیح خواندن اشعار وجود ندارد. من در تلاشم که با خواندن ترجمه صحیح قرآن و همچنین اشعار حافظ، سعدی، نظامی، شاهنامه فردوسی و… مجموعه‌ای را در اختیار نسل آینده و جوانان بگذارم.

مهران مدیری در پایان این گفتگو از بهروز رضوی خواست جمله کوتاهی را برای ساخت تیزر موزه «دورهمی» بیان کند. مدیری برنامه را بعد از آخرین اجرای بخش نمایشی، با آرزوی سلامتی و تاکید بر شادی‌های کوچک اما موثر به پایان برد.

منبع :‌ باشگاه خبرنگاران جوان

اطلاعات و اخبار بیشتر در وب سایت هنر صدا